The instruction ofintegrated social Studies in the talented class at State Islamic Junior High School III Malang

Ayu Fitriana, Dyah (2016) The instruction ofintegrated social Studies in the talented class at State Islamic Junior High School III Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12130121.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

ENGLISH:

Special Talented class (BI) in State Islamic Junior High School III Malang is a special class that formed to contrasting the talent of the children in the field of sports. The curriculum used in this class is different from the other classes. The learning was emphasized in the field of sports both in the form of training and tournaments. Integrated Social Studies is one of the subjects must still to be interdicted in this class. The characteristics of students who have learning style kinesthetic, and different curriculum makes social studies teachers give special treatment in implementing the lesson in this class.

The purpose of this research is to know how social studies teachers implement lessons in talented class covers (1) describes how the planning process in Social Studies lessons in talented class in State Islamic Junior High School III Malang., (2) describes how the implementation process in Social Studies lessons in talented class in State Islamic Junior High School III Malang., (3) describes how evaluation in Social Studies lessons in talented class in State Islamic Junior High School III Malang.

The method used in this research is a qualitative method. Primary source obtained directly from the integrated social studies teachers of talented class, Deputy Head of the Curriculum and the talented class students. Secondary sources used the lesson plan that has been created by the integrated social studies teachers. Data gathered technique done by observation, interview and desk review. The technique of the validity of the examination data using triangulation source and triangulation techniques. The data has been analyzed with reduce data that not relevant, explained it and make conclusions.

The results of the study showed that lessons planning in the talented class is relatively same with regular class. There is difference in lessons hours where the talented class have less time, also the differences in the characters students that active. This makes in planning teachers choose methods and media that effective but not spent many time. The implementation process of Social Studies lessons in talented class done with interactive approach such as question & answer and discussion groups. Teachers provide interactive apperception to make the children in talented class can focus and not making noise. Learning evaluation used relative same with regular class. Evaluation techniques using the write test, tasks and portfolios. Instrument used the multiple choice and explanation.

INDONESIA:

Kelas Berbakat Istimewa (BI) di MTsN III Malang merupakan kelas khusus yang dibentuk untuk mewadahi bakat anak-anak di bidang olahraga. Kurikulum yang digunakan di kelas ini berbeda dengan kelas lain. Pembelajaran ditekankan pada bidang olahraga baik dalam bentuk latihan maupun turnamen-turnamen. IPS terpadu adalah salah satu mata pelajaran yang tetap harus diampu di kelas ini. Karakteristik siswa yang memiliki gaya belajar kinestetik, dan kurikulum yang berbeda menjadikan guru IPS terpadu memberikan perlakuan khusus dalam melaksanakan pembelajaran di kelas ini.

Tujuan penelitian ini yakni untuk mengetahui bagaimana guru IPS terpadu melaksanakan pembelajaran di kelas BI meliputi (1) mendeskripsikan bagaimana proses perencanaan pembelajaran IPS terpadu di kelas BI MTsN III Malang., (2) mendeskripsikan bagaimana proses pelaksanaan pembelajaran IPS terpadu di kelas BI MTsN III Malang., (3) mendeskripsikan bagaimana evaluasi pembelajaran IPS terpadu di kelas BI MTsN III Malang.

Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif. Sumber primer diperoleh langsung dari guru IPS terpadu kelas BI, Waka Kurikulum, dan siswa BI. Sumber sekunder yang digunakan yakni rencana pelaksanaan pembelajaran yang telah dibuat oleh guru IPS terpadu. Teknik pengambilan data dilakukan dengan observasi, wawancara serta dokumentasi. Teknik pemeriksaan keabsahan data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Data dianalisis dengan cara mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data dan menarik kesimpulan.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa perencanaan pembelajaran di kelas BI relatif sama dengan kelas reguler. Ada perbedaan pada jam pelajaran dimana kelas BI memiliki waktu yang lebih sedikit, juga perbedaan pada karakter siswa yang aktif. Hal ini menyebabkan dalam perencanaan guru memilih metode dan media yang efektif namun tidak memakan banyak waktu. Proses pelaksanaan pembelajaran IPS di kelas BI dilakukan dengan pendekatan interaktif seperti tanya jawab dan diskusi berkelompok. Guru memberikan apersepsi yang interaktif untuk membuat anak-anak kelas berbakat dapat focus dan tidak ramai. Evaluasi pembelajaran yang digunakan sama dengan kelas regular. Teknik penilaian menggunakan tes tulis, tugas dan portofolio. Instrument yang digunakan yakni multiple choice dan uraian.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Ali, Nur
Keywords: Instruction; Integrated Social Studies Instruction; Talented Class; Pelaksanaan Pembelajaran; Pembelajaran IPS Terpadu; Kelas Bakat Istimewa
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial
Depositing User: Mohammad Syaifuddin
Date Deposited: 24 Apr 2018 07:47
Last Modified: 24 Apr 2018 07:47
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10116

Actions (login required)

View Item View Item