Mumtani’ah, Mumtani’ah (2017) Pengembangan sistem pendidikan di pesantren dalam meningkatkan mutu lulusan: Studi kasus di Pondok Pesantren An-Nur Rejosari Pakis Magelang. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15750032.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Sistem pendidikan meliputi beberapa komponen yang saling berkaitan. Sistem pendidikan di pesantren biasanya berlaku apa adanya, terutama bagi pesantren salaf dalam mengajarkan kitab kuning. Keberhasilan pendidikan santri –pembelajaran kitab kuning – di pesantren tergantung kepada sistem pendidikan yang ada di pesantren, terlepas dari nilai barokah. Seiring berkembangnya zaman mau tidak mau pesantren juga harus melakukan pembaharuan sistem, salah satunya dengan mengembangkan sistem pendidikan yang telah ada untuk meningkatkan mutu lulusan yang dihasilkan.
Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan pengembangan sistem pendidikan dalam meningkatkan mutu lulusan yang ada di pondok pesantren An-Nur Pakis Magelang, dengan tujuan penelitian adalah untuk mendeskripsikan dan menganalisis: (1) Sistem pendidikan yang dikembangkan pesantren An-Nur dalam meningkatkan mutu lulusan. (2) Faktor-faktor pendukung dan penghambat dalam mengembangkan sistem pendidikan di An-Nur.
Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan pendekatan kualitatif interaktif yang berupa studi kasus. Pengumpulan data penelitian ini menggunakan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi. Setelah itu data yang terkumpul dianalisis dengan tahapan reduksi data, penyajian data, dan yang terakhir verifikasi atau penarikan kesimpulan.
Hasilnya menunjukkan bahwa pondok pesantren An-Nur melakukan pengembangan meliputi tujuan dan sistem pendidikan yang jelas, alumni terbaik menjadi pengajar, santri dari berbagai kalangan, metode pengajaran bersifat praktis, fokus pada ilmu nahw dan sharf, audio visual sebagai sarana belajar. Hal ini didukung dengan tempat yang representatif (lingkungan yang sejuk), sarana dan prasarana, serta pengajar yang profesional. Sedangkan hambatannya terkait dengan persoalan administratif bagi santri luar negeri juga pada keterbatasan bahasa dan keragaman usia. Hal tersebut menunjukkan bahwa pesantren An-Nur dalam pengembangan sistem pendidikan untuk peningkatan mutu lulusan menggunakan sistem akselerasi pada pengajaran kitab kuning.
ENGLISH:
The educational system includes several interrelated components. The existing educational system in Islamic Boarding School is usually not systematic, especially for the salaf Islamic Boarding School on teaching yellow scripture. The success education of students –learning yellow scripture– in Islamic Boarding School depends on the existing educational system, regardless of the value of the blesseding. However,. Along with the development of era, consequently, Islamic Boarding School also has to do the renewals of the system, one of them by developing existing educational system to improve the quality of the graduates produced.
This researchis aimed to reveal the development of the educational system in upgrading the quality of graduates in Islamic Boarding School An-Nur Pakis Magelang, while the purpose of the study is to describe and analyze: (1) The educational system which has been developed by the Islamic Boarding School An-Nur in upgradingthe quality of graduates. (2) The supporting and the barrier factors in developing the educational system in An-Nur.
This method used is a qualitative-descriptive with an interactive-qualitative approach in the form of case study. While data collection in this research uses the methods of observation, interviews, and documentation. Doing this research, the collected data are analyzed with the stages of data reduction, the presentation of data, and verification or conclusion withdrawal.
The results indicate that Islamic boarding school An-Nur doing development include of purposes and a clear educational system, the best-graduate become educators, students from various backgrounds, teaching methods are practical, focusing on science of nahw and sharf, audio visual as a learning tool. It is supported with a representative place (a cool environment), facilities and infrastructure, and professional teachers. While the barrier associated with administrative issues for foreign students is also on the limitations of language and age variation. It is shown that Islamic boarding school An-Nur in the development of the education system to increase the quality of graduates using the system of acceleration on teaching the yellow book.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sumbulah, Umi and Tharaba, M. Fahim | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Pengembangan; Sistem Pendidikan; Pesantren; Mutu Lulusan; Development; Educational System; Islamic Boarding School; Graduate Qualities | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Ilmu Agama Islam | |||||||||
Depositing User: | Indar Erdiana | |||||||||
Date Deposited: | 08 Mar 2018 17:50 | |||||||||
Last Modified: | 08 Mar 2018 17:50 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10096 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |